Subject: FW: Hasartmänguseaduse tõlgendamisega seonduvalt
From: "RAM Info"
To: "RAM Info"
Date: Wed, 20 Mar 2024 16:23:08 +0200

From: Birgit Valgus <[email-masked]>
Sent: Wednesday, March 20, 2024 3:58 PM
To: Rainer Osanik <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
Kersti Rahlin <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: Marit Mäepere <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Hasartmänguseaduse tõlgendamisega seonduvalt

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Pöördume teie poole selgituste saamiseks hasartmänguseaduse 
<https://www.riigiteataja.ee/akt/121112020005?leiaKehtiv>  (edaspidi HasMS) 
§ 37 lõike 2 tõlgendamise osas. Oleme varasemalt HasMS-ga seonduvate 
küsimuste osas suhelnud Toomas Vapperi ja Triin Kivimaaga rahandusteabe 
poliitika osakonnast, kuid ministeeriumi veebileht nende kontaktandmeid enam 
ei kuva.

Pöördumise põhjuseks on õnnemängu mängukoha tegevuse jätkamise taotluse 
menetluse raames tõusetunud vaidlus hasartmängukorraldajaga teemal, kuidas 
defineerida HasMS § 37 lõikes 2 nimetatud huvikooli. See tähendab, et mis 
tingimused peab asutus täitma, et ta kvalifitseeruks huvikooliks antud sätte 
mõistes. 27. jaanuari 2022 kirjas on Rahandusministeerium  seonduvalt HasMS 
§ 37 lõike 2 tõlgendamisega Tallinna Strateegiakeskusele selgitanud, et kui 
kaubanduskeskuses/ärihoones on rentnikuks või üüriliseks huvikool, siis saab 
järeldada, et kinnisasi on huvikooli kasutuses (kaubanduskeskuse/ärihoone 
üheks kaasvaldajaks on huvikool).

Arvestades, et teema puudutab pooleliolevat menetlust ning sätte 
tõlgendusest oleneb, kas õnnemängu tegevuskoht vastab HasMS-i tingimustele 
või mitte, siis kas oleks võimalik teemat teiega Teamsi kohtumise raames 
arutada? Kohtumine võiks võimalusel aset leida hiljemalt järgmise nädala 
jooksul.

Järgnevalt selgitame lühidalt ka menetluse raames tõusetunud asjaolusid.

HasMS § 37 lõige 2 sätestab, et  õnnemängu mängukoht ei või asuda koolieelse 
lasteasutuse, põhikooli, gümnaasiumi, kutseõppeasutuse, huvikooli, noorte 
püsilaagri, laste hoolekandeasutuse või noorsootööasutuse kasutuses oleval 
kinnisasjal.

Antud juhul, saab ehitisregistri andmete alusel järeldada (järeldatut toetab 
ka maakataster ja kinnistusraamat), et hoone aadressil Hobujaama tn 5, kus 
asub õnnemängu mängukoht, paikneb samal kinnistul hoonega aadressil Narva 
mnt 1, kus asub My Fitness AS (11273563) spordiklubi, mis on Eesti Hariduse 
Infosüsteemis registreeritud huvikoolina (MyFitness Postimaja) ehk tegemist 
on ühe kinnisasjaga. Mõlema hoone puhul on kinnistu katastritunnuseks 
78401:101:5301 ning kinnistusraamatusse on Hobujaama tn 5 // Narva mnt 1 
kantud ühe kinnistuna/kinnisasjana (nr 177001).

Nimelt on küsimus, kas Narva mnt 1 aadressil tegutsev MyFitness AS 
spordiklubi on kvalifitseeritav huvikoolina HasMS § 37 lõike 2 mõistes?

MyFitness ASi huvikool “MyFitness Sport” on Eesti Hariduse Infosüsteemis 
registreeritud huvikoolina (spordikool) (õppeasutuse registrikood 11273563) 
alates 31. maist 2017.

Eesti Hariduse Infosüsteemis on MyFitness ASi huvikooli “MyFitness Sport” 
veebilehekülje aadressiks märgitud www.myfitness.ee 
<http://www.myfitness.ee> . Antud veebilehel on kajastatud MyFitnessi 
erinevad tegevuskohad/spordiklubid, sh nende klubide asukohad, kus toimuvad 
noorte treeningud ehk toimub noortele suunatud spordivaldkonna huvialane 
tegevus.  Veebilehelt nähtub, et Postimaja klubis toimuvad treeningud 
noortele vanuses 12-15 aastat (nimetatut kinnitati ka MyFitness Postimaja 
klienditeeninduse telefonilt) ning info selle kohta, et MyFitnessi huvikool 
“MyFitness Sport“ omab alates 31. maist 2017 Haridus- ja Teadusministeeriumi 
koolitusluba vastavalt kantsleri käskkirjale nr 1.1-3./17/114. Lisaks 
märgitakse, et nimetatu alusel kantakse alates 1. septembrist 2017 makstud 
kuutasud tuludeklaratsioonis koolituskulude alla ning sellelt saab lapsvanem 
tagasi tulumaksu osa. Eelnevast tulenevalt võib järeldada, et aadressil 
Narva mnt 1 viiakse läbi lastele suunatud huvitegevust laste- ja 
noortetreeningute raames.

Hasartmängukorraldaja hinnangul ei ole aadressil Narva mnt 1 tegutsev 
spordiklubi käsitletav huvikoolina. Põhjendusena tuuakse välja järgnev.

Huvikooli pidamist reguleerib huvikooli seadus. Huvikoolil on kohustus 
registreerida Eesti Hariduse Infosüsteemis kõikide huvialade õppekavad. 
Huvikool MyFitness Sport, asukohaga Haabersti 5, on registreerinud 2 
õppekava. Õppekava Ujumine kood 186657 ja õppekava Sportlik võimlemine kood 
187120. Huviala õppekava peab vastama huviharidusstandardile. Huvikooli 
vastuvõtmise, huvikoolist väljaarvamise ja huvikooli lõpetamise tingimused 
ja korra kehtestab kooli pidaja. Huvikooli lõpetamist tõendab huvikooli 
lõpudokument, milles kajastatakse huvikoolis õppimise aeg ja läbitud 
õppeainete loend.  Huvikoolil on direktor, huvikooli õppenõukogu ja 
huvikooli hoolekogu, lisaks koolitöötajad ja õppurid. Õppuril on õigus 
tutvuda enne huvikooli õppima asumist ja õppimise ajal huvialade õppekavade, 
huvikooli põhimääruse ning kodukorraga, nõuda huviala õppekavale vastavat 
tegevust, osaleda valitud esindaja kaudu huvikooli hoolekogu tegevuses, 
moodustada õpilasomavalitsus ja osaleda selle tegevuses ja kasutada muid 
seaduse ja huvikooli põhimäärusega kehtestatud õigusi. Haldusjärelevalvet 
huvikooli õppe- ja kasvatustegevuse üle teostab Haridus- ja 
Teadusministeerium, mis on kohustatud kontrollima õppe- ja kasvatustegevust 
reguleerivatest õigusaktidest tulenevate nõuete täitmist ning kontrollima 
riigieelarvest huvikoolile eraldatud vahendite kasutamise õiguspärasust.

Tutvudes AS MyFitness kodulehel www.myfitness.ee <http://www.myfitness.ee> 
spordiklubiga liitumise võimalustega, siis leiab sealt 2 võimalust. 1. Klubi 
ja Liige sõlmivad Lepingu kirjalikul kujul, Lepingu kõikide lehekülgede 
omakäelise allkirjastamise teel, või digitaalse allkirjastamise teel. 2. 
Alla 18-aastase Liikme nimel sõlmib ja allkirjastab Lepingu tema 
seaduslikuks esindajaks olev lapsevanem või hooldaja, kes jääb koos Liikmega 
Klubi ees solidaarselt vastutavaks kõikide Lepingust tulenevate Liikme 
kohustuste täitmise eest. Alla 18-aastase Liikme õigusi ja kohustusi 
reguleerib LASTETREENINGUTE LIIKMELEPING milles ei ole ühtegi viidet 
spordikoolile MyFitness Sport, ega viidet õppekavale Sportlik võimlemine 
kood 187120. AS MyFitness Postimaja spordiklubis toimuvad noorte treeningud 
4 korda nädalas. Perioodil 11.03.-17.03 külastas kodulehe andmetel „Noorte 
treeningut“ kahel päeval 3 isikut (vanus ei ole teada), ühel päeval 4 ja 
ühel päeval 5 isikut. Ilmselgelt ei ole antud juhul tegu õppekava Sportlik 
võimlemine kood 187120 alusel tegutseva huvikooliga vaid tavalise sportliku 
liikumisega. Perioodil 11.03.-17.03 oli AS MyFitness kodulehe andmetel 
spordiklubis Postimaja 868 külastust, millest 15 külastust (vanus ei ole 
teada), ehk 1,73%, oli tehtud noorte treeningutele ning tõenäoliselt on tegu 
5 erineva isikuga kes külastasid noorte treeningut 4 erineval päeval. 
Õppekava Sportlik võimlemine kood 187120 järgi on minimaalne õpilaste arv 
rühmas 15.

Seega võib eelpool toodud asjaoludest järeldada, et Narva mnt 1 paiknevas 
MyFitness Postimaja spordiklubis ei tegutse „MyFitness Sport“ huvikool, 
olenemata sellest, et seal võimaldatakse treeninguid 12-15-aastastele 
noortele.

Asjaolu, et AS MyFitness kirjutab oma kodulehel, et MyFitnessi Huvikool 
“MyFitness Sport“ omab Haridus- ja Teadusministeeriumi koolitusluba 
vastavalt kantsleri käskkirjale nr.1.1-3./17/114 alates 31.mai 2017.a., 
mille alusel kantakse alates 01.09.2017.a makstud kuutasud 
tuludeklaratsioonis koolituskulude alla ning sellelt saab lapsvanem tagasi 
tulumaksu osa, ei tee Postimaja spordiklubist huvikooli huvikooli seaduse 
mõistes. On ilmselge, et AS MyFitness ei järgi oma tegevuses huvikooli 
seadusega võetud kohustusi ja õigusi ning pakub tulumaksutagastust isikutele 
kes seda saada ei tohiks. AS MyFitnessi selline tegevus ei tee spordiklubist 
huvikooli.

Lisaks selgub Tallinna Kultuuri- ja Spordiameti käskkirjast 31.01.2024 nr 
T-30-1/24/13 Sporditegevuse toetuse andmine, et My Fitness AS (registrikood 
11273563) sai toetust kogusummas 45 791 eurot, spordialaks on märgitud 
UJUMINE. Kui spordikool MyFitness Sport tegutseks AS MyFitness spordiklubis 
Postimaja, siis oleks ilmselgelt ka toetuse käskkirjast see näha. Küll on 
aga saanud toetust Kristina Koroljak Spordiklubi (kulturism ja fitness) ning 
SPARTA Spordiselts (kulturism ja fitness).

Eelpool toodud asjaoludest võib järeldada, et AS MyFitness peab spordikooli 
MyFitness Sport aadressidel Haabersti 5 ja Sepise 10 õppekava Ujumine kood 
186657 alusel, aga mitte Postimaja spordiklubis.

Arvestades, et taoliseid juhtumeid, kus ärihoone või kaubanduskeskuse 
rentnikuks soovib ühel ajal olla nii õnnemängu mängukoht kui ka laste- ja 
noortetreeninguid läbiviiv Eesti Hariduse Infosüsteemis registreeritud 
huvikool/spordikool, on õigusselguse ja ettevõtjate võrdse kohtlemise 
tagamiseks oluline lahti mõtestada, kuidas tuleb defineerida huvikool HasMS 
§ 37 lõike 2 mõistes.

Loodame, et teil on võimalik meiega antud küsimust Teamsi vahendusel arutada 
või edastada selgitused sätte tõlgenduse kohta kirjalikul teel.

Palume lugeda käesolev kiri asutusesiseseks kasutamiseks tulenevalt avaliku 
teabe seaduse <https://www.riigiteataja.ee/akt/122032011010?leiaKehtiv>  § 
35 lg 1 punktist 17.

Jääme teie tagasiside ootele.

Heade soovidega

Birgit Valgus

tarbijakaitse osakonna juht

linna ettevõtlusteenistus

Kaarli pst 1/ Roosikrantsi tn 2, 10119 Tallinn

640 4228

www.tallinn.ee/tarbija <https://www.tallinn.ee/et/tarbija>